Már 29039 aktuális ingatlan található adatbázisunkban!

INGATLANKERESÉS A NETEN

2007. január 17.

Lakásvásárlás előtt egyre megkerülhetetlenebb, hogy kihasználjuk az internet adta lehetőségeket. Az alábbi elemzésben az egyre népszerűbbé váló online ingatlan hirdetési portálokat vizsgáljuk meg tüzetesen, szolgáltatásaik alapján.

Egyre gyarapszik az otthon, vagy a munkahelyükön internetezők száma. Az Eurostat 2006-os adatai alapján, Magyarországon a háztartások 32 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel. A GKIeNET hazai (legalább 5 főt foglalkoztató) cégek körében végzett 2006-os felmérése szerint pedig az internet-penetráció 79%-os. Az internet segítségével a kereskedők is elérhetik potenciális vásárlóikat; nem csoda, ha az internetes kereskedelem az ingatlanpiacot is egyre jobban behálózza. Gyorsan nő azon ingatlan hirdetési portálok száma, ahol magán eladók, közvetítők, illetve vásárlók találhatják meg egymást ajánlataikkal. Az Ingatlan.net Kft. 800 fős országos reprezentatív felmérése alapján, a megkérdezettek 61%-a keres ingatlanokat a világhálón. A vevők körében mára ez lett a legnépszerűbb ingatlankeresési forma. Az ingatlanpiac keresletének és kínálatának jelentős része az interneten talál egymásra; leggyakrabban éppen a vizsgálatunk fókuszában álló online ingatlan hirdetési site-okon keresztül.

Az ingatlan hirdetési portálok célja, hogy a vevőknek az ingatlanvásárláshoz kapcsolódó, teljes körű szolgáltatásokat nyújtson. Az online forma erre tökéletesen megfelel, mivel segítségével a vevő gyorsan tekintheti át a hirdetési bázist. A keresését több szempont alapján szűkítheti. A hirdetésekhez több fénykép is csatolható, így az eladónak nem kell szembenéznie az örök problémával, miszerint a meglévő kis felületen egy fényképet, vagy az alaprajzot jelentesse meg. A hirdetési bázis böngészésén túl az erre specializálódott site-ok extra szolgáltatásokat nyújtanak a vásárlóknak és eladóknak egyaránt.

A legfontosabb funkció, a keresés rögtön két formában jelenhet meg a portálokon. A gyorskereső három-négy feltétel, általában az ár, méret, elhelyezkedés, szobák száma alapján szűri a hirdetési bázist. Segítségével gyors áttekintést nyerhet a vásárló az őt legjobban érdeklő ingatlanokról. A részletes keresőben jóval többféle szempont alapján lehet a hirdetési bázist böngészni. Ennek használata minimális piaci ismereteket követel meg, mivel egymásnak ellentmondó szűrők beállítása akár nulla találathoz is vezethet. Az itt megadható feltételek szerteágazóak, a garázstól az emeletek számán át a liftig terjed. A www.ingatlan.net, az ingatlan.com és az ingatlanexpressz.hu mindkét kereső fajtát működteti. Az e-otthon.hu csak részletes keresőt ajánl fel látogatóinak, a lakascentrum.hu pedig csak gyors keresőt kínál. Extra keresi lehetőségek az ingatlan.net portálon a best of, illetve befektetésre kereső modul, ami a közvetítők által legkülönlegesebbnek, és befektetésre legalkalmasabbnak tartott ingatlanokat mutatja meg. Ehhez hasonló speciális kereséseket ajánl az ingatlan.com sürgős, és legjobbnak ítélt ingatlanok között.

A keresési feltételeket érdemes mindig addig szűkíteni, míg nagyjából 20-50 darabos találati listát kapunk, mert kb. ennyi kezelhető érdemben egyszerre. Sikertelen keresésre példa lehet, hogy ha valaki az adott területen rosszul lövi be a m2 árakat, ez (félig) üres találati halmazt eredményezhet. Jó tanács, hogy ha még nem ismerjük eléggé a piacot, és nincsenek nagyon célirányos keresési preferenciáink, akkor érdemes a legkevesebb kapcsolóval élni. Mennyi pénzem van? Mit és hol keresek? Méret vagy szobaszám? Már a m2 és a szobaszám közös beállítása is járhat találatvesztéssel, ha a területen az a m2 nem jellemző a megadott szobaszámra.

A keresési trükkökhöz kapcsolódik az ingatlanok árazásának kérdése. Az online keresők többsége úgy van felépítve, hogy az árakra sávosan lehet szűrni. Ezért a sikertelen hirdetések esetén az eladóknak érdemes másik ársávba áthelyezni az ingatlant. Így újabb vevőközönséget tudnak elérni. Ezt a taktikát ismerve a vevőknek pedig érdemes a kiválasztott ársáv szomszédos sávjaiban is keresniük, hátha találnak alul- vagy túlértékelt ingatlanokat, melyekre alkudni tudnak.

Az online forma másik előnye, hogy könnyen nyomon követhetjük az új hirdetéseket. A www.ingatlan.net portálon regisztrálva keresési feltételeinket elmenthetjük, és a megadott feltételeknek megfelelő újonnan feltöltött hirdetésekről e-mailben értesítés kérhetünk. Így nem maradunk le a friss ajánlatokról sem, és nem kell a teljes hirdetési bázis újra böngészésével töltenünk az időnket. Hasonló elven alapszik az ingatlan.com hirdetés figyelő rendszere. Az e-otthon.hu új hirdetéseket követő rendszere az ingatlanfigyelő. Az ingatlanexpressz.hu és a lakascentrum.hu nem működtet ilyen szolgáltatást.

A teljes körű szolgáltatáshoz hozzá tartozik a hiteltanácsadás. Ilyen szolgáltatást a www.ingatlan.net, az ingatlan.com, és a lakascentrum.hu nyújt. A site-ok közül egyedülálló módon az ingatlan.net kínál a site-on belül elérhető hitelkalkulátort. A kalkulátorról tovább kattintva személyes ajánlatokat kérhetünk, akár lakáslízingről is. Szintén a teljes körű szolgáltatásokhoz tartozik az adózással, illetékfizetéssel, ingatlanjoggal kapcsolatos információk. Ilyen tematikus segítséget valamilyen formában az ingatlanexpressz.hu kivételével minden honlap ad.

Az ingatlanvásárláshoz elengedhetetlen némi piacismeret. A vásárlónak tisztában kell lennie a kiszemelt terület áraival, ha nem akar túl sokat fizetni a megvásárolni tervezett ingatlanért, vagy éppen egy nagyon jó ajánlatot elszalasztani. Az online ingatlan hirdetési szolgáltatók ezen tudás megszerzésében is segítenek. A www.ingatlan.net, a lakascentrum.hu és az ingatlan.com is mutat be statisztikákat. Az ingatlan.net kínálati ár szolgáltatást működtet, melynek segítségével kínálati átlagárakat, azok szórását, illetve középárakat kérdezhetünk le területi bontásban. Ezek az adatbázisban szereplő ingatlanok kínálati árai alapján kalkulált adatok, azaz a piacról első kézből, naprakészen érkeznek. Hasonló statisztikákat szolgáltat az ingatlan.com és a lakascentrum.hu is.

A hirdetések hatékonysága érdekében több szolgáltató a nyomtatott sajtóban is megjeleníti a partnerek által kiválasztott ajánlatokat. Az Ingatlan.net Kft. a honlappal azonos néven, ingatlan.net címmel jelentet meg színes, fényképes hirdetési magazint. A lakascentrum.hu hasonló formában, kevesebb hirdetéssel adja ki ingatlan katalógusát. Az ingatlanepressz.hu nyomtatott, apróhirdetéses napilapját pedig senkinek nem kell bemutatni.

Az eladók számára a siker kulcsa a minőségi hirdetés politikája lehet. A minőség alatt a megadott adatok pontosságát, a rövid szöveges leírás tartalmát, a fényképek meglétét és minőségét értjük. A minőségi hirdetések a vevő számára is hasznosak, hiszen sok időt, fáradtságot, utazást, bosszúságot kerülhetnek el, ha az eladó pontos képet ad az ingatlanról.

Fontos tisztában lenni azzal is, hogy a közvetítők által feladott hirdetések nagyobb arányban tartalmaznak pontos adatokat. A nagy ingatlanügynökségek olyan árat alakítanak ki az eladóval közösen, mely szavatolja az ingatlan eladhatóságát. A vevő szempontjából ez azt jeleni, hogy az általuk ajánlott ingatlanok reális, piaci áron szerepelnek a hirdetésekben. A nagy cégek további előnye, hogy nagy tapasztalattal rendelkeznek az ingatlanforgalmazás területén, ezért a rajtuk keresztül lebonyolított tranzakció biztonságos és kockázatmentes. A www.ingatlan.net, szemben az ingatlan.com-mal, és az ingatlanexpressz.hu-val csak közvetítőktől fogad el hirdetéseket, így szavatolva azok minőségét, megbízhatóságát. További garancia a hirdetések megbízhatóságára, hogy az ingatlan.net-en - a próbaidőn kívül - csak fizetett hirdetések találhatóak.

Ingatlanpiac: Hírek, elemzések
Ossza meg másokkal!
Kapcsolat, vélemény
Lakáspiaci Monitor
2013
Archívum
Lakáspiaci Tanácsadó
2013
Archívum
Residential Market Monitor
2013
Archives
youmetry