Már 28968 aktuális ingatlan található adatbázisunkban!

Hogyan keressünk ingatlant (a neten)?

2007. január 22.

Az interneten ingatlant keresők és eladók számára ingatlanportálok kínálják fel szolgáltatásaikat. Ezek a gyűjtő oldalak a piacra kerülő ajánlatokat teszik közzé, böngészhető adatbázis formájában. A cikkben segítünk eligazodni ezekben az adatbázisokban. Meghatározzuk a minőségi hirdetés dimenzióit, tanácsokat adunk a kereséshez és az ajánlatok feltöltéséhez. A tippek segítségével könnyen megtalálhatjuk álmaink ingatlanát, a piac legjobb ajánlatát, illetve a legtöbbet fizető vevőt.

A magyar internetes ingatlan közvetítés 1999-ben kezdett felfutni. A legjobb ingatlanportálok ma már teljes körű, az ingatlan vásárlás és eladás minden területére kiterjedő szolgáltatásokat kínálnak. Azonban a kifinomult keresők és széleskörű információk ellenére is szükségünk lehet különböző fogásokra, ha hamar sikerre akarjuk vinni ingatlan vásárlásunkat, illetve eladásunkat.

A vásárlás illetve az eladás során elengedhetetlen az ingatlan piac bizonyos szintű ismerete. Ennek hiányában nem tudjuk beárazni ingatlanunkat, illetve nem tudjuk megállapítani, hogy mennyire jó egy adott ajánlat. A jó piac ismeret az adatbázis böngészéséhez is elengedhetetlen. A sikeres keresés alapja, hogy ne jelöljünk be minden lehetséges kapcsolót - kimondottan akkor, ha nem ismerjük az ingatlanpiacot mélyrehatóan - mert egymást részben vagy egészben kizáró kapcsoló lényegesen megrövidítheti a találati listánkat. A keresési feltételeket érdemes mindig addig szűkíteni, míg nagyjából 20-50 darabos találati listát kapunk, mert kb. ennyi kezelhető érdemben egyszerre. Sikertelen keresésre példa lehet, ha valaki adott kerületben rosszul álmodja meg a m2 árakat, úgy az ár és méret túlzó alul ill. felül értékelése üres vagy, félig üres találati halmazt eredményezhet. Ilyen esetben használjuk a kínálati ár szolgáltatást. Jó tanács, ha még nem ismerjük a piacot, akkor érdemes a legkevesebb kapcsolóval élni. Mennyi pénzem van? Mit és hol keresek? Méret vagy szobaszám? Már a m2 és a szobaszám közös beállítása is járhat találat vesztéssel ha a területen az a m2 nem jellemző a megadott szobaszámra. Abban az esetben ha nem rendelkezünk az alapvető piac ismerettel fordulhatunk ingatlan közvetítőkhöz, használhatjuk a már fent említett hirdetési bázisból számított kínálati árakat, illetve átvizsgálhatjuk a minket érdeklő területen a kiválasztott ár, és méret tartományba eső ingatlanokat.

A keresési trükkökhöz kapcsolódik az ingatlanok árazásának kérdése. Az on-line keresők többsége úgy van felépítve, hogy az árakra sávosan lehet szűrni. Ezért a sikertelen hirdetések esetén az eladóknak érdemes másik ársávba áthelyezni az ingatlant. Így újabb vevőközönséget tudnak elérni. Ezt a taktikát ismerve a vevőknek pedig érdemes a kiválasztott ársáv szomszédos sávjaiban is keresniük, hátha találnak alul vagy túl értékelt ingatlanokat, melyekre alkudni tudnak.

Az eladók számára a siker kulcsa a minőségi hirdetés politikája lehet. A minőség alatt a megadott adatok pontosságát, a rövid szöveges leírás tartalmát, a fényképek meglétét és minőségét értjük. A minőségi hirdetések a vevő számára is hasznosak, hiszen sok időt, fáradtságot, utazást, bosszúságot kerülhetnek el, ha az eladó pontos képet ad az ingatlanról.

Az első minőségi kritérium a jó kép. A kép alapján a vevő könnyebben döntheti el, hogy az ingatlan felkeltette-e érdeklődését, érdemes-e személyesen is megnéznie az adott ingatlant. Az online hirdetésekben a legtöbb szolgáltató esetében lehetőség van több kép feltöltésére is, szemben az offline hirdetésekkel. Ez azért előnyös, mert így a vevő egyszerre láthatja az ingatlan alaprajzát, a belső kialakítást, a színeket, fényviszonyokat, a kilátást. A nyomtatott hirdetésekben is hatékonyabb a jó minőségű képek használata. Ilyenkor a nagy, színes képeket megjelentető újságokat érdemes előnyben részesíteni. Már több online ingatlanportál kínál ilyen színvonalas offline megjelenési lehetőséget online hirdetőinek.

A második minőségi kritérium a tömör szöveges leírás. A leírásnak tartalmaznia kell a legfontosabb jellemzőket az ingatlanról. Figyelemfelkeltőnek és egyértelműnek kell lennie, az ingatlanról pontos és valós tulajdonságokat közölve. A félrevezető szövegek, féligazságok kezdetben lehet, hogy sok megkeresést hoznak az eladónak, azonban, ahogy kiderülnek a takargatni kívánt részletek az érdeklődök úgy érzik átakarják verni őket és nagy valószínűséggel el állnak a vételtől. Az online hirdetésekben lehetőség van a főbb adatokon (ár, méret, földrajzi hely) kívül egyéb adatok pontokba szedett megadására, mint pl.: garázs vagy kocsi beálló, szobák száma, tájolás, emelet, lift, komfort fokozat, fűtés típusa, közös költség. Az adatok pontokba szedése a rendezett tájékoztatás mellett a keresési feltételek szűkítését is szolgálja. Ezekben a hirdetésekben az ingatlan alapadatai gyakran az adatpontokon kívül a szöveges részben is feltüntetésre kerülnek Ez önmagában nem jelent problémát, azonban ha a két adat eltér egymástól az már zavaró lehet. Ez vezet el a következő kritériumhoz.

A harmadik minőségi kritérium a főbb adatok pontossága. Az előző pontban említett adatok közötti ellentmondás, kiugró értékek mind arra engednek következtetni, hogy a hirdetésben szereplő adatok nem pontosak. Ez főleg az on-line hirdetési formában fordul elő, mivel a hirdetők a keresési algoritmusok működésének kihasználásával próbálnak minél előbbre kerülni a találati listában. Ilyen esetekben a hirdetők a találati gyakoriság és elsőség érdekében még az adatok pontosságát is hajlandók feláldozni. Ahhoz, hogy a vevő megállapíthassa melyik adat lehet ferdítés bemutatunk néhány technikát amit a hirdetők a találati lista első helyének megszerzése érdekében használnak. Az első, legális és a hirdetőknek egyben nagyon ajánlott technika, hogy vegyük meg az első helyet! Sok ingatlanportál kínál hirdetés kiemelési szolgáltatást, melynek egyik része, hogy hirdetésünket a találati lista első helyeire helyezik. Természetesen egy tág keresésben több hirdetővel kell osztoznunk az első helyen, a lista első része azonban így is garantált. A másik, görbe út a találati lista elejére a hirdetők számára, ha például az ingatlan árát 0 Ft-ban adja meg. Így az árra rendezett találati lista elején fog szerepelni a hirdetés. Ez a technika félrevezeti a vevőt, a pontos árat a szöveges részből kell kiderítenie, ha egyáltalán meg van adva. A hirdető elvesztheti a vevő bizalmát. Éppen ezért például az ingatlan.net minőségi szabályként bevezette, hogy az oldalára feltöltött ingatlan hirdetések minimum ára 1 millió Ft.. Ráadásul ha a vevő egy ársávban keres akkor a 0 Ft-os ingatlan kizárja magát a listából. Ugyanez a helyzet a 0 m2- es ingatlanokkal is. A hirdetők gyakori frissítésekkel is a feltöltés időpontja alapján rendezett lista elejére kerülnek. Mivel maga a frissítés önmagában megengedett, és nem is feltétlenül jelenti az adatok pontatlanságát, ezért ez a technika nincs jelentősen korlátozva. A vevőnek magának kell felfedeznie, hogy az eltérő időpontú hirdetések mögött ugyanaz az ingatlan van.

A minősége negyedik dimenziója a hirdetés forrása. Közvetítők által feladott hirdetések nagyobb arányban tartalmaznak pontos adatokat, ilyen szempontból, főleg a nagy hálózatok hirdetései megbízhatóak. A nagy közvetítők olyan árat alakítanak ki az eladóval közösen, mely szavatolja az ingatlan eladhatóságát. A vevő szempontjából ez azt jeleni, hogy az általuk ajánlott ingatlanok reális, piaci áron szerepelnek a hirdetésekben. A nagy közvetítők további előnye, hogy nagy tapasztalattal rendelkeznek az ingatlanforgalmazás területén, ezért a rajtuk keresztül lebonyolított tranzakció biztonságos és kockázatmentes. A www.ingatlan.net, szemben az ingatlan.com-mal, és az ingatlanexpressz.hu-val csak közvetítőktől fogad el hirdetéseket így szavatolva azok minőségét, megbízhatóságát.

Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy az internet nagy segítségünkre lehet az ingatlan adás-vételnél, akár melyik oldalon állunk is. Az ingatlanportálok azonban nem végeznek el mindent helyettünk, elengedhetetlen némi piacismeret megszerzése. A hirdetésekben pedig mind a vevők, mind az eladók számára a minőség a kulcs. A hirdetőknek nem éri meg spórolni a hirdetés minőségén, a vevőnek pedig a minőségi hirdetéseket kínáló site-okat kell előnyben részesíteniük, ha gyorsan és biztonságosan akarják lebonyolítani a tranzakciót.

Ingatlanpiac: Hírek, elemzések
Ossza meg másokkal!
Kapcsolat, vélemény
Lakáspiaci Monitor
2013
Archívum
Lakáspiaci Tanácsadó
2013
Archívum
Residential Market Monitor
2013
Archives
youmetry