Már 29033 aktuális ingatlan található adatbázisunkban!

Ingatlan hirdetés a neten és papíron Az on- és offline ingatlan hirdetési piac összehasonlítása

2007. május 7.

Az internet térnyerése az élet minden területén jelentős, a mozi műsort, az árfolyamokat, a busz vagy vonat menetrendeket, recepteket könnyen és gyorsan megtalálhatjuk a világhálón. Gyakran bele sem gondolunk, hogy mi történik a mozi plakátokkal, a szakácskönyvekkel, a vaskos menetrendekkel, vagy bogarássza-e valaki a gazdasági napilapok apró betűs árfolyam közléseit. Elemzésünkben az ingatlan hirdetési piacot vizsgáljuk meg ezen párhuzam szempontjából. Összehasonlítjuk az online és offline hirdetési formák előnyeit és hátrányait.

Az internetes ingatlan portálok napjainkban több százezer ingatlan hirdetést gyűjtenek össze és tesznek elérhetővé ingatlankeresők számára a világhálón. Ezek a gyűjtő site-ok a vevők számára ingyenesen hozzáférhetőek, széles körű szolgáltatásaikkal támogatják az ingatlanvásárlás teljes folyamatát. Az offline hirdetési csatornák, főleg az újsághirdetések nem ennyire rugalmasak keresés és szolgáltatások terén. Megvizsgáljuk az egyes formák népszerűségét és egy szempont rendszer alapján összevetjük egymással az online és offline csatornák jellemzőit.

A www.ingatlan.net és a Biggeorge’s Holding reprezentatív felmérésében* az ingatlan tranzakciókban használt online és offline csatornák népszerűségét kutatta. A kutatás eredményei szerint a válaszadók 82,5% használja az újsághirdetéseket ingatlan tranzakciói során információszerzésre, míg az internet részesedése 75,5%. Érdekesség, hogy a válaszadók nagy százaléka az ismerősöktől szerzett információt is megjelölte információs csatornaként.
A tényleges tranzakciót lebonyolító válaszadók körében eladói pozícióban az újsághirdetések és az internet használatának aránya egyaránt 82%, a tényleges vásárlók körében az internet a kedveltebb információs csatorna, 87%-os részesedéssel, szemben az újsághirdetések 80%-ával. A vásárlást tervezők körében is az internet a népszerűbb, a tervezett eladások esetében az újsághirdetés minimális előnye tapasztalható.

Mivel a válaszadók több csatornát is megjelölhettek ezért az egyes csatornákon belüli válaszokat is megvizsgáltuk. A felmérés tapasztalata szerint az internetet a válaszadók 95%-a használja mind vevői, mind eladói pozícióban, újsághirdetések esetében ez az arány 89%. Ez azt jelentheti, hogy az interneten nagyobb eséllyel találnak egymásra a vásárlók és az eladók. A csupán eladói, illetve vevő pozícióban lévő válaszadók aránya is az internet esetében áll közelebb az egyensúlyhoz. "Az internetes ingatlanhirdetések fokozódó térnyerése egyértelmű. A vevők közötti magasabb népszerűség hátterében nagy valószínűséggel az ingatlan portálok gyors, és részletes keresési szolgáltatásai állnak, melyekkel az offline forma nem tudja felvenni a versenyt. - állapítja meg Déry Attila a www.ingatlan.net elemzője. - Ezt az eladók is figyelembe veszik, előző éves adatainkhoz viszonyítva jelentősen megközelítette egymást a vevők és eladók aránya az interneten. Így már csak idő kérdése, hogy az online forma mikor előzi meg népszerűségben az offline csatornákat." Az újsághirdetésen kívül más offline csatornák, mint az utcai cédulák, hirdető táblák jóval kisebb népszerűséget élveznek, illetve főleg a vevők által preferáltak. Érdekesség, hogy az újságok közül a megyei lapokat nagyobb arányban veszik igénybe a válaszadók, mint az országos napilapokat.

Online és offline a vevők szemszögéből
Az online és offline ingatlan hirdetési csatornák jellemzőit a vevők szemszögéből össze hasonlítva a következőket láthatjuk.

Az első és egyben legfontosabb szempont a keresés. Ezen a területen az internetes portálok előnye egyértelmű az újsághirdetésekkel szemben. Az interneten a teljes adatbázist pár kattintással szűrhetjük az igényeinknek megfelelő paraméterekre. Ezek az ártól kezdve a méreten és a szobaszámon át egészen az ingatlantípusokig terjedhetnek, olyan speciális szempontokat is magába foglalva, mint például lift, garázs, kert, panoráma. Az újsághirdetések hirdetési bázisa ezzel szemben nem szűrhető semmilyen paraméterre. A magasabb minőséget képviselő újságok általában területre és nagyon tág ársávokra tagolják a megjelenő hirdetéseket. Ezért a keresés során a teljes adatbázist végig kell böngésznünk. Ez valójában korántsem annyira haszontalan, mivel a sok hirdetés elolvasásával piacismeretre tehetünk szert, pontosíthatjuk, reálisabbá tehetjük igényünket. Ez az ismeret nagy segítségünkre lehet a keresés folyamán. A piacismeret az interneten is hozzáférhető, a vezető ingatlan portálok kínálati ár statisztikákat bocsátanak a vevők rendelkezésére, ahol területenként nézhetjük meg, hogy az általunk elképzelt négyzetméter ár mennyire felel meg a valóságnak. Az on-line forma további nagy előnye - melyet az újsághirdetések nem tudnak nyújtani - a hirdetésfigyelés. A funkció lényege, hogy a keresési paramétereket elmentve a portál értesítést küld, ha egy minket érdeklő ingatlan került be újonnan a rendszerbe. Az újság hirdetésekben napról-napra végig kell böngésznünk a teljes hirdetési bázist. Gyakorlott szem hamar felismeri az ismerős hirdetéseket, de az internetes hirdetésfigyelő funkció még így is rengeteg időt takaríthat meg.

A következő szempontot a sok információt hordozó képek jelentik. Az újsághirdetésekben a kézenfekvő terjedelmi korlát miatt általában csak egy kép bemutatására van lehetőség. Ráadásul napilapok esetében ez javarészt fekete-fehér, rossz minőségű képet jelent. Ezzel szemben az online forma szinte korlátlan számú színes kép feltöltését biztosítja. Így az eladónak nem kell szembesülnie az örök; alaprajz vagy fotó problémával, mindkettőt bemutathatja.

A harmadik szempont a szöveges leírás. A terjedelmi korlátok miatt ebben is az on-line forma az előnyösebb. A szöveges leírásnak az újsághirdetésekben nagyon lényegre törőnek kell lennie, ezért bizonyos információk kimaradhatnak belőle. Ez főleg akkor jelent problémát, ha a vevő pont a lemaradó szempont alapján keresi új ingatlanát, illetve ha nagyon sok hasonló ingatlan van a piacon - például panellakás esetében - és a vevőnek éppen arra a többlet információra lenne szüksége, hogy az egyébként közömbös lakások közül válasszon. Az online forma lehetőséget biztosít az összes fontos információ megadására, gyakran pontokba szedve is. Természetesen az alapszabály az interneten is érvényes: túl hosszú leírás nem informatív, inkább elriasztja az eladót.

A negyedik szempont az elérhetőség. Ebben az offline forma előnyösebb, az újságot nagyon sok helyen megvásárolhatjuk, illetve bárhova magunkkal vihetjük, akár a lakásnéző körutunkra is. Az internetről is kinyomtatható a kiválasztott ingatlanok adatlapja, de ha már nem vagyunk a weben, nem tudjuk elérni az újabb adatlapokat.

Láthatjuk, hogy az on-line forma jellemzői gyorsabbá és kényelmesebbé teszik az ingatlanvásárlást, de a fent idézett kutatásból is kiderül, hogy mindkét csatornának van létjogosultsága. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mind az Expressz és az ingatlan.net példája. Egyikük az offline formából nyitott az internet felé, míg a második internetes ingatlanportálként jelentett meg színes ingatlan hirdetési újságot.

*Az országos felmérés 4000 fős, kor szerint a teljes populációra reprezentatív minta alapján készült, 2007. áprilisában.

Ingatlanpiac: Hírek, elemzések
Ossza meg másokkal!
Kapcsolat, vélemény
Lakáspiaci Monitor
2013
Archívum
Lakáspiaci Tanácsadó
2013
Archívum
Residential Market Monitor
2013
Archives
youmetry